[MTI] Az XL, a harmadik legnagyobb brit utazási iroda, amelynek saját légitársasága, emellett több szakosított utazásszervező cége volt, előző nap közölte, hogy áthidalhatatlan pénzügyi nehézségekkel küszködik, és csődgondnokság alá helyezte magát.
A vállalat 143 millió font (43 milliárd forint) adósság súlya alatt roppant össze.
A cég 21 saját repülőgépe pénteken már nem szállhatott fel - ki nem fizetett díjak miatt több gépet külföldi repülőtereken, esetenként indulás előtt néhány perccel foglaltak le a repülőtéri hatóságok -, és miatt az XL nem kevesebb mint 90 ezer utasa rekedt külföldön.
Brit utazási iroda ennyi utast még soha nem hagyott hátra. A brit polgári repülésügyi hatóság (CAA) békeidőben példátlan méretű légihíd szervezésébe fogott szombaton: az első becslések szerint négyszáznál több menetrenden kívüli járatra lesz szükség ahhoz, hogy a külföldön rekedt utasokat a világ minden pontjáról összeszedjék a következő két hétben.
A hazautaztatásokat a CAA szóvivőjének szombati közlése szerint bérelt gépekkel oldják meg, illetve olyan menetrendszerű járatokkal, amelyeken vannak szabad helyek.
Máris felajánlotta segítségét a British Airways, a Virgin Atlantic, a Flybe, az Easyjet, a BMI és Ryanair.
Az XL a rendkívüli üzemanyagár-emelkedés áldozata, és nem is az első.
A nyár elején tönkrement a csak üzleti osztályt kínáló brit Silverjet légitársaság, miután kifogyott a készpénzből. A hirtelen csőd annak idején összesen csaknem 10 ezer utast érintett; nekik a társaság csak azt tudta tanácsolni, hogy nézzenek más légitársaságok után.
Néhány hete a Zoom nevű brit-kanadai légitársaság omlott össze viharos gyorsasággal, szintén több ezer ügyfél utazási terveit döntve romba.
Az XL csődje azonban minden korábbinál nagyobb a pórul járt utasok számát tekintve: a CAA adatai szerint a külföldön hátrahagyott 90 ezer utason túl további 200 ezer azoknak a száma, akiknek jövőbeni utazásokra van foglalásuk az XL-nél, ám ők már nem számíthatnak arra, hogy eljutnak a kiválasztott üdülőhelyre.
Ágazati szakértők szerint az XL drámája jó eséllyel nem az utolsó. Sir Richard Branson, a Virgin vállalatbirodalom első embere azt mondta: a hordónként 100 dollár feletti üzemanyagárak miatt most rosszabb a légitársaságok helyzete, mint a 2001. szeptember 11-ei merényletek után volt.
Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója azt jósolta, hogy még az idén legalább harminc légitársaság csődje várható.
Londoni fogadóirodák már téteket kínálnak arra, hogy melyik légitársaság vagy utazási iroda lesz a következő áldozat; a brit sajtó az olasz nemzeti légitársaságra, az Alitaliára tippel.