Vendéglátóhely.hu

Több tízezer utas "hazamenekítése" kezdődött egy brit utazási cég összeomlása után

Hírszerkesztő , 2008. szeptember 14. 10:59

A brit turisztika történetének legnagyobb légi "mentőakciója" kezdődött szombaton, miután az egyik vezető brit utaztató cég hirtelen csődje miatt utasok tízezrei rekedtek külföldön. Brit szakértők szerint további cégösszeomlások várhatók az utazási szakma rendkívül rossz gazdasági környezete miatt.

[MTI] Az XL, a harmadik legnagyobb brit utazási iroda, amelynek saját légitársasága, emellett több szakosított utazásszervező cége volt, előző nap közölte, hogy áthidalhatatlan pénzügyi nehézségekkel küszködik, és csődgondnokság alá helyezte magát.

A vállalat 143 millió font (43 milliárd forint) adósság súlya alatt roppant össze.
A cég 21 saját repülőgépe pénteken már nem szállhatott fel - ki nem fizetett díjak miatt több gépet külföldi repülőtereken, esetenként indulás előtt néhány perccel foglaltak le a repülőtéri hatóságok -, és miatt az XL nem kevesebb mint 90 ezer utasa rekedt külföldön.

Brit utazási iroda ennyi utast még soha nem hagyott hátra. A brit polgári repülésügyi hatóság (CAA) békeidőben példátlan méretű légihíd szervezésébe fogott szombaton: az első becslések szerint négyszáznál több menetrenden kívüli járatra lesz szükség ahhoz, hogy a külföldön rekedt utasokat a világ minden pontjáról összeszedjék a következő két hétben.

A hazautaztatásokat a CAA szóvivőjének szombati közlése szerint bérelt gépekkel oldják meg, illetve olyan menetrendszerű járatokkal, amelyeken vannak szabad helyek.

Máris felajánlotta segítségét a British Airways, a Virgin Atlantic, a Flybe, az Easyjet, a BMI és Ryanair.
Az XL a rendkívüli üzemanyagár-emelkedés áldozata, és nem is az első.

A nyár elején tönkrement a csak üzleti osztályt kínáló brit Silverjet légitársaság, miután kifogyott a készpénzből. A hirtelen csőd annak idején összesen csaknem 10 ezer utast érintett; nekik a társaság csak azt tudta tanácsolni, hogy nézzenek más légitársaságok után.

Néhány hete a Zoom nevű brit-kanadai légitársaság omlott össze viharos gyorsasággal, szintén több ezer ügyfél utazási terveit döntve romba.

Az XL csődje azonban minden korábbinál nagyobb a pórul járt utasok számát tekintve: a CAA adatai szerint a külföldön hátrahagyott 90 ezer utason túl további 200 ezer azoknak a száma, akiknek jövőbeni utazásokra van foglalásuk az XL-nél, ám ők már nem számíthatnak arra, hogy eljutnak a kiválasztott üdülőhelyre.

Ágazati szakértők szerint az XL drámája jó eséllyel nem az utolsó. Sir Richard Branson, a Virgin vállalatbirodalom első embere azt mondta: a hordónként 100 dollár feletti üzemanyagárak miatt most rosszabb a légitársaságok helyzete, mint a 2001. szeptember 11-ei merényletek után volt.

Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója azt jósolta, hogy még az idén legalább harminc légitársaság csődje várható.

Londoni fogadóirodák már téteket kínálnak arra, hogy melyik légitársaság vagy utazási iroda lesz a következő áldozat; a brit sajtó az olasz nemzeti légitársaságra, az Alitaliára tippel.

Legfrissebb híreinkRSS

További hírek »