[MTI] Csak Európában és az Egyesült Államokban évi 10 millió csomag tűnik el a légiforgalomban. A helyzet romlik, hiszen 10 éven belül várhatóan háromszor annyi légi utas lesz, mint ma.
A magyar utazók alig 35 százaléka biztosítja külföldi látogatásait, az Unión belüli utakat pedig még kevesebben, miközben a britek 90, de a lengyeleknek is 60 százaléka gondoskodik ily módon utazása nyugalmáról. A magyarok utasbiztosítás szempontjából megkülönböztetik a hosszabb és rövidebb utakat, miközben a statisztikák semmilyen összefüggést nem mutatnak az út hossza, időtartama és a poggyász eltűnése között. Horváth Péter, a QBE Atlasz Biztosító szakértője emlékeztetett arra, hogy ez év márciusában a londoni Heathrow új 5-ös terminálján két hét alatt 28 ezer csomag veszett el.
Egyforma eséllyel tűnhet el a poggyász nagyobb vagy kisebb reptereken, és az sem befolyásolja érdemben ennek esélyét, hogy melyik légitársasággal utazunk. Fontos viszont, hogy át kell-e szállnunk az utazás során, mert a vizsgálatok szerint csomagjainkra a legnagyobb veszélyt éppen ezek jelentik.
A több járattal utazók közül százból háromnak a poggyászát rossz helyre szállítják, míg az egy vonalon közlekedők 1,4 százaléka nem kapja meg csomagját a leszálláskor. Az eltűnt csomagok tulajdonosainak 15 százaléka egyáltalán nem, vagy csak hetekkel később kapja vissza holmiját.
A csomagokért a légitársaságoknak, mint fuvarozóknak, felelősséget kell vállalniuk. A kártérítést vagy a feladott csomag súlyához szabják, vagy pedig fix összegben állapítják meg - mondta az MTI-nek Horváth Péter. Miután a légitársasági kártérítés mindenképpen limitált, a többlet kárnál jutnak szerephez a biztosítók - folytatta a szakértő. A biztosító az elveszett dolog avult értékét fizeti meg, illetve a nagyobb értékű eszközöknél számlát is kér azokról.
A biztosítók plusz-szolgáltatása a poggyász késedelmi költség, ami akkor jár, ha néhány nap késedelemmel kapja meg az utas a csomagját. Ezt is utólag fizeti a biztosító, viszont az utas ennek terhére (reményében) megvásárolhatja a szükséges dolgokat.
Szollár Domokos a Budapest Airport szóvivője mindössze annyi magyar vonatkozású adattal tudott szolgálni, hogy tavaly 600 olyan csomag érkezett Ferihegyre, amelynek soha nem lett meg a gazdája. Az éves 10 milliós csomagszámhoz képest ez elenyésző. Ezeket egy idő után visszaküldik az illetékes légitársaságnak. Megjegyezte: a csomagokra ragasztott - világszerte egységes - vonalkód miatt a csomagokra inkább a késve érkezés, mint az elveszés a jellemző.
A QBE Atlasz Biztosító Zrt. az ausztráliai QBE Insurance Limited 100 százalékos tulajdonában álló biztosító. A világ 45 országában jelen lévő, 2007-ben 2 milliárd dollár adózás utáni nyereséget elért QBE csoport 1998-ban vásárolta fel az addig utasbiztosításairól ismert Atlasz Biztosítót, amely 1988-ban alakult Budapesten. Azóta a társaság megőrizte és megerősítette piacvezető szerepét az utasbiztosítások piacán, ezzel párhuzamosan fokozatosan növelte jelenlétét a vállalati és lakossági biztosítások területén. A 100 főt foglalkoztató társaság 2007-ben 6,5 milliárd forint díjbevételt ért el, ezzel a magyar biztosítási piac 0,76 százalékát reprezentálta.