Vendéglátóhely.hu

Átadták a Tápiószecső – Nagykáta közötti rehabilitált vasúti vonalszakaszt.

Hírszerkesztő , 2008. december 11. 17:20

2008. december 11-én Tápiószecsőn, illetve Nagykátán, a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium, a beruházó MÁV ZRt., az érintett önkormányzatok, valamint a kivitelező cég képviselőinek részvételével ünnepélyes keretek között átadták a Tápiószecső – Nagykáta közötti rehabilitált vasúti vonalszakaszt. A munkálatok kivitelezésének költsége 4,5 milliárd forint.

A vasútvonal felújítását a Rákos – Újszász – Szolnok nemzetközi fővonal elavult állapota tette szükségessé. A rehabilitációs munkákkal az érintett Tápiószecső – Nagykáta vonalszakaszon is megszűntek a sebességkorlátozások. Az átépítés elsődleges célja a forgalom fejlesztése volt, amelyet mindenekelőtt a biztonság, a kiszámíthatóság, a kényelem és a vasúti szolgáltatások egyéb minőségi paramétereinek javításával igyekszik elérni a vasúttársaság. A projekt befejezését követően a vonalszakasz alkalmassá válik – az eredeti vonalparaméterek használatával – az üzembiztos és menetrendszerű vasúti közlekedés lebonyolítására. A vasútvonal szakaszainak használatbavételi engedélyében 100-120 km/h engedélyezett pályasebesség és 210 kN engedélyezett tengelyterhelés szerepel.

A pálya átépítési és felújítási munkálatai 11,6 km-t érintettek, ebből 8,4 km hosszon a nyíltvonali vágányok, illetve Tápiószecső állomás vágányai teljesen átépültek a kor elvárásainak megfelelő felépítményi rendszerrel, az alépítmény megfelelő védelme mellett korszerű vasbetonaljakkal és pályasínekkel, valamint a vágánykapcsolatokat biztosító 11 csoportkitérővel (váltószerkezetekkel).

Az állomásokon és a nyíltvonalon átépítésre került 6 vasúti útátjáró, amelyeket a jelenleg Magyarországon alkalmazott legmodernebb STRAIL rendszerű gumi burkolattal alakítottak ki. Nagykáta állomás felújítása során nagygépi ágyazatrostálás végeztek, váltószerkezeteket cseréltek. A terveknek megfelelően megvalósultak a vágányok vízrendezési feladatai is, amelynek során 2,6 km hosszon burkolt árok épült a csapadékvizek elvezetésére. Modern kiselemes beton burkolattal átépítésre kerültek az utasforgalom bonyolítását biztosító peronok Tápiószecső állomás II. vágánya mellett és a III-IV. vágány között, Szentmártonkáta megállóhelyen, valamint Nagykáta állomás II-III. vágánya között. Az állomásokon a komfortfokozat további növelésére ivókutak telepítésére, továbbá Tápiószecső és Nagykáta állomáson a csapadék elleni védelem és a közlekedésbiztonság növelése érdekében az aluljáró lejáró lépcsők és rámpák lefedésére is sor került.

A pályaépítési munkákhoz kapcsolódóan a vasúti felsővezeték-rendszer építési és felújítási munkáit is elvégezték, mellyel a villamos vontatás ezen a szakaszon a forgalom által támasztott igényeknek megfelelően biztosítható.

A térvilágítás is megújult. Tápiószecső állomáson az utasperon és a rakodó terület megfelelő megvilágítására új berendezéseket létesítettek. Szentmártonkáta megállóhelyen a mindkét vágány mellett megépült peronon új térvilágítás üzemel, Nagykáta állomáson is korszerűbb lett a világítási rendszer.

 Az állomáson D-55 típusú biztosítóberendezés üzemelt, háromfázisú váltóállítással. Tápiószecső állomás geometriája átalakult az átépítés során, emiatt a berendezés hatókörzete a korábbihoz képest kissé változott és a berendezés átépítése is szükségessé vált. A nyíltvonali biztosítóberendezést is korszerűsítették. Nagykáta és Tápiószecső között 3 db vonali sorompó üzemel, ezek közül kettő a projekt keretében fél csapórúddal lett kiegészítve.

 Tápiószecső, Szentmártonkáta és Nagykáta állomások utas-tájékoztató berendezései a projekt kertében kibővítésre, illetve korszerűsítésre kerültek, amelynek köszönhetően most már a peronokat is ellátták hangszórókkal. A forgalmi szolgálat munkájának könnyítésére a forgalmi irodákban a legkorszerűbb DIKOS típusú diszpécser rendszer került telepítésre.

Tápiószecső állomás teljesen megújult – a pályaátépítés következtében új állomáskép alakult ki, amelynek fő elemeit az új peronok és az aluljáró lefedések alkotják. Ehhez kapcsolódva az állomásépület külső és belső festésen is átesett.

A Budapest – Újszász – Szolnok vasútvonal a magyarországi vasúthálózat nemzetközi fővonala. Jelentős szerepet tölt be mind az országos, mind a Budapest elővárosi közlekedésben, tekintettel a főváros erős mobilizáló hatására foglalkoztatás, hivatali és kulturális tekintetben is. A vasútvonal korszerűsítése mind az ütemes menetrend bevezetésének követelményei, mind az eljutási idők csökkentése érdekében történt – történik, amelynek finanszírozására az Európai Beruházási Bank (EIB) a Magyar Állam számára 60 millió euró összegben nyújtott hitelt.

A teljes beruházás 2005-ben kezdődött, amelynek során első ütemben a Tápiószecső – Nagykáta szakasz bal vágánya épült át, míg a második, jelenlegi ütemben valósult meg az állomásköz jobb vágányának átépítése, Tápiószecső állomás teljes átépítése, és Nagykáta állomás felújítása.

Forrás: www.mav.hu

Legfrissebb híreinkRSS

További hírek »