[MTI] Az autós résztvevő - Bényi Ildikó televíziós műsorvezető - másfél óra alatt tette meg a távot és az utolsó helyen végzett. A 68 perc alatt másodikként beérkező buszos-metrós csapat - többek között Kocsis István, a BKV Zrt. vezérigazgatója - öt perccel maradt le a vonatot metróval kombináló első helyezett formációtól, amelyet Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes vezetett.
Kerékpáros versenyző ugyan nem volt, de a vasút ingyen szállítja a kerékpárokat az egész országban a Közösségi Közlekedés Napjával kedden kezdődött Európai Mobilitási Héten, szeptember 22-én, az Autómentes Napon pedig a forgalmit felmutató autósok is ingyen utazhatnak, és a budapesti Andrássy úton lefektetett ideiglenes hajtánypályára költözik a Szabadság-hegyi Gyermekvasút - hangzott el a budapesti Eljutási Verseny tájékoztatóján.
A fővárosba munkanapokon átlagosan 282 ezer autó igyekszik az agglomerációból és évente 80 ezer új kocsit adnak el a városban. Ennyivel több követel magának utat és parkolóhelyet - mondta Hagyó Miklós, aki szerint a közlekedési helyzeten csak akkor lehet javítani, ha Budapestet és vonzáskörzetét - amelynek határa egészen Szolnokig, Tatabányáig és Vácig húzódik - egy rendszerként fejlesztik tovább.
A leginkább célszerű a tömegközlekedés igénybevételét differenciált módon lehetővé tevő eszközváltási zónák és intermodális csomópontok kialakítása, vagyis olyan helyek megteremtése, ahol probléma nélkül át lehet szállni például autóról BKV- vagy Volán-buszra, vagy kerékpárról metróra.
Ilyen fejlesztés egyebek között a verseny startpontja, a XVII. kerületi Rákosliget vonatállomás, ahol P+R autóparkoló épült, a Keleföldi pályaudvar, ahol a tervek szerint vasút, helyi és helyközi busz, villamos, metró és kerékpárút találkozik majd, vagy a már bevezetett Budapesti Egyesített Bérlet, amely a főváros közigazgatási határán belül a MÁV, a BKV és a Volánbusz járatain egyaránt jogosít utazásra - hangzott el a tájékoztatón.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint Budapest közlekedési válságának enyhítéséhez szemléletváltásra van szükség. "El kell oszlatni a tévhiteket. Az újabb utak például nem csökkentik a forgalmat, hanem tovább gerjesztik azt, az útszűkítés pedig nem fokozza, hanem csökkenti a torlódást" - mondta Lukács, aki szerint bíztató, hogy javul az együttműködés a civil szervezetek és a döntéshozók között.
Példaként említette a villamospálya levédését az egyéb forgalomtól a Szabadság-hídon, illetve a tehergépkocsik behajtási díjának emelését és kiterjesztését, amelyben idén komoly előrelépést sikerült elérni.