Magyarország fővárosa, közigazgatási és kultúrális központja.
Magyarország fővárosa. Az országon belül Pest megye területén fekszik, de a megyétől
különálló területtel, szervezettel. Nemzetközi helyzetét tekintve az idegenforgalom
leglátogatottabb földrészének, egyben a Kárpát-medencének is, csaknem a közepén fekszik.
Nemcsak Magyarország fővárosa és politikai, igazgatási, gazdasági, művelődési és sportközpontja
ahol az ország lakosságának egy hatoda él, hanem világvárosi arculatú nagyváros, amely
a földrészünk második legnagyobb folyójának, a Dunának két partján terül el.
A
pesti síkság 100-150 m tengerszínt feletti magasságban fekszik, felszíne homokos-kavicsos,
alatta agyagos réteggel. A pesti oldal legmagasabb pontja az erdőhegy. A budai oldal
hegyei a főváros területén is messze túlnyúló Budai-hegységhez tartoznak, amelynek
vonulatai északon a Rózsadombnál, középen a Gellérthegynél, délen pedig a Tétényi-fennsíknál
egészen közel érnek a Dunához. Budapest ma a világ hévizekben leggazdagabb fővárosa.
Emellett még ásványvízforrások is található Budapest területén, vizüket ivókúrára
és palackozva használják fel. A főváros kedvező földrajzi fekvése, adottságai miatt
már korán megtelepedtek itt az emberek. Kialakult a folyami átkelőhely, majd a különböző
termelésű tájak e találkozásánál a forgalom és a kereskedelem is. Így lett az itteni
település vásár- és hídvárossá, politikai központtá az idők folyamán, majd az utak,
vasutak kiépítésével, a gyáripar kifejlődésével közlekedési és termelési központtá
is. A történelmi idők első itteni, már népi eredetük szerint ismert lakosai a kelta
eraviscusok voltak, akiknek települései többek között az elmúlt évtizedekben a Gellérthegyen
is előkerültek. A rómaiak az i. sz. I. század elején hódították meg e területet és
kelta lakosait. Ők építették fel Budapest első városelődjét amely igen fejlett volt.
A kutatás a lakóházakon, üzleteken kívül vízvezeték és csatornahálózatot, burkolt
utakat, közfürdőket, két körszínházt, védőműveket hozott napvilágra. Ezek szépen megőrzött
maradványai a főváros igen jelentős látnivalóit képezik.
A rómaiak után az egymást
váltó hun, keleti gót, longobárd és avar hódítók majd a honfoglaló magyarok fejedelmi
törzse telepedett le itt, felhasználva a római épületek maradványait is. Településük
azonban csak akkor vált igazán jelentőssé, mikor az 1241-1242-ben pusztító tatárjárás
után IV. Béla király Esztergomból a kedvezőbb fekvésű és jobban védhető Budára tette
át székhelyét. A várhegyi új királyi székhely egyes XIII. századi falmaradványai 1986-1987-ben
bukkantak elő. A Várhegy és környéke ez időtől viseli az ősmagyar személynévből eredő
Buda nevet. A római város felett és körül kialakult régebbi település az Óbuda nevet
kapta. A Duna bal partján kifejlődött, a tatárjáráskor szintén elpusztult, de újjáépült
település Pest, először 1148-ban említik, lakói főleg kereskedők, kézműiparosok voltak.
A három település Zsigmond király alatt indult virágzásnak, aki egyébként is a városok
nagy pártfogója volt. Mátyás király uralkodása alatt további építkezésekkel gazdagodott
Buda, nemcsak a király, hanem a főurak és a megerősödő, magyarosodó polgárság építőkedve
révén is. Pestet is körülvették városfallal. Mátyás halála után a feudális anarchiával
és a Dózsa György vezette parasztlázadás elfojtásával meggyengült ország nagy részét
az 1529 évi mohácsi csatavesztés után a török hatalom fokozatosan meghódította. Budát
1526-ban és 1529-ben csak ideiglenesen szállták meg a törökök, 1530-ban pedig az országra
igényt tartó és birtokolni kívánt Habsburg Ferdinánd osztrák császár hadai is ostromolták,
sikertelenül. A török véglegesen 1541-ben foglalja el csellel és 1686-ig tartja uralma
alatt. A Habsburgok több ízben, így 1542, 1598, 1602, 1684-ben ostromolták sikertelenül
Buda várát, az ostromok és a karbantartás elhanyagolása miatt a három város fokozatosan
pusztult.
Különösen nagy károkat okozott Budavár visszavételére, szinte az egész
keresztény világ összefogásával 1686. Június 20.-án kezdődött végső ostrom. A három
város történelmi részeinek mai arculatát döntően a barokk - román – klasszicizáló
és romantikus stílusú újjáépítés, átépítés határozza meg, amelyben csak viszonylag
rövid időre okozott szünetet az 1703-1711 közötti, az elnyomó Habsburg-uralom ellen
és az ország régi szabadságának visszaszerzése érdekében támadt, II. Rákóczi Ferenc
által vezetett szabadságharc.
Megindult a kulturális élet is, Magyar Nemzeti Múzeum,
Magyar Tudományos Akadémia megalapításával, a magyar nyelvű színjátszás, újságírás
és az irodalmi társaságok megindítása. 1831-ben indult a Dunai gőzhajózás, 1846-ban
a vasúti közlekedés, megépült a Lánchíd. Így lett Buda és Pest igazán az ország gazdasági
és művelődési központja. A lendületes fejlődés egy időre megszakadt az 1848-49-es
szabadságharc miatt. Ennek döntő politikai eseményei Pesten zajlottak le. A hadi események
közül nagy jelentőségű volt Budavár visszavétele az osztrákoktól. Később a politikai
és gazdasági megszilárdulás magával hozta a három történelmi város Buda, Óbuda és
Pest egyesítését 1873-ban, Budapest néven. 1870-ben indult a Sikló, 1874-ben építették
a Fogaskerekű vasutat, 1887-ben tűnt fel a villamos és 1896-ban épült a Földalatti
vasút. Megkezdődött a víz- és csatorna- majd a gáz és villanyhálózat kiépítése. A
művészeti, irodalmi, színházi élet is fellendült, a festészet fénykorát élte, a zeneművészet
magas színvonalát Liszt Ferenc és Erkel Ferenc működése jelezte. A főváros fejlődése
újra megszakadt az 1914-1918 évi első világháború megpróbáltatásai és vereségei miatt.
Az első világháború okozta sebek lassú gyógyulása után az országban az elszigeteltségből
való kilépést jelezte az idegenforgalom és főleg a gyógyüdülés fejlődése, ekkor kapta
a főváros 1937-ben a Budapest fürdőváros elnevezést. A második világháborúba lépés
után a fővárost már 1944-ben közvetlenül pusztította a háború, a német megszállás
után az angolszász légitámadásokkal, majd hosszú ideig tartó ostrom, utcai harcok
színhelye is lett Budapest. 1945. Február 12.-ei felszabadulás után alig maradt épp
ház, városképének büszkeségeit a hidakat a németek mind felrobbantották.
Igazgatási
szempontból döntő változás 1950-ben történt. Megépült a metróhálózat fejlett, többszintű
aluljárórendszerrel, elkészült az ország első személyszállító kötélpályája, a Libegő,
újjáépült a Sikló és a Fogaskerekű vasút, a Déli pályaudvar, valamint a Keleti és
Nyugati pályaudvar is. Új főiskolák, színházak, múzeumok nyíltak. A főváros tervszerűen
fejlődött a mindenkori lehetőségek figyelembevételével, a környezetének védelmére
és a múlt értékeinek fokozott megőrzésére figyelemmel.
LÁTNIVALÓK:
Városközpont
déli része
Belvárosi plébániatemplom: A kéttornyos, háromhajós csarnoktemplom
a főváros egyik legjelentősebb, a pesti oldalnak pedig legrégibb, kiemelkedő műemléke.
Építési stílusainak, illetve anyagának ötvöződésében országosan is egyedülálló. Első
formájában, a XI. században román stílusban épült, Contra Aquincum erődjének köveiből,
majd Zsigmond király korában gótikus stílusban építették át, amint azt külsejének
támpillérei, mérműves ablakai és a szentély ülőfülkéi mutatják. A szentélyhez legközelebbi
bal és jobb oldalkápolnában egy-egy nagyméretű, díszes reneszánsz szentségtartó fülkét,
a szentély falában török imafülkét láthatunk. Berendezését még a XIX.-XX. században
is kiváló művészek gazdagították.
Duna-korzó: A főváros egyik legszebb
sétahelye. Gyönyörű szabad kilátás nyílik a Dunára és a Budai-hegységre, különösen
a Várhegyre és Gellérthegyre. A gépkocsiforgalomtól teljesen elzárt, padokkal bőven
ellátott, díszburkolatos, helyenként fasoros széles sétány mögött a főváros szép régi
középületei emelkednek. Lépcsős átjárón juthatunk a Dunapartra, mely kellemes sétára
alkalmas a turisták számára.
Pesti ferences templom: 1727-1743 között
épült a műemlék templom, barokk stílusban, egy régebbi templom helyén. Toronysisakja
a XIX. század közepén romantikus stílusban készült. A templom belsejét a közelmúltban
– Lotz Károly és Tardos Krenner Viktor falképeivel együtt – szépen felújították.
A külső falon az 1838. Évi katasztrofális árvíz egyik kiemelkedő hősét, Wesselényi
Miklóst mentés közben ábrázoló domborművét Holló Barnabás készítette.
Magyar
Nemzeti Múzeum: A szabadon álló kétemeletes, nemes arányú, klasszicista műemlék
Pollack Mihály tervei szerint épült 1837-1847 között. Középső, a falsíkból kiugró,
oszlopos csarnokú főbejárata széles lépcsősoron közelíthető meg, felette a háromszögű,
nagyméretű timpanont allegorikus szobrok díszítik. A múzeumot 1808-ban alapították.
Az ország legjelentősebb tudományos gyűjteményének alapját gróf Széchényi Ferenc a
„legnagyobb magyar”, Széchényi István édesapja vetette meg 1802-ben a
nemzetnek e célra felajánlott gyűjteményeivel, amelynek azóta folytonosan bővülnek.
Az épülethez számos jelentős történelmi emlék is kapcsolódik, így 1848. Március 15.-ének
eseményei, az első népképviseleti országgyűlésnek, majd később a főrendiháznak ülései,
1945-ben pedig az országgyűlés első budapesti ülése. A múzeumban - Magyarország népeinek
története az őskortól a honfoglalásig c. - állandó kiállítása látható valamint –
Magyarország története a honfoglalástól 1849-ig. Látható még a Természettudományi
Múzeum Magyarország állatvilága, A földtörténeti emlékei, Az őslények világa szintén
állandó kiállítás várja az ide látogatót.
Múzeumkert: Pest belső városrészének
viszonylag kicsi, de igen értékes és kedvelt arborétumszerű zöldterülete, ahol éppúgy
lehet a többféle fajt képviselő, évszázados nagy fák alatti padokon pihenni, mint
körbesétálva egy valóságos szoborparkban gyönyörködni, művelődni.
Fővárosi
Szabó Ervin Könyvtár Székháza: Emeletes műemlék, Wenckheim-palotát 1887-ben Meining
Arthur építette eklektikus stílusban. Belseje, berendezése művészi színvonalával különös
figyelmet érdemel. A könyvtár névadója, a haladó szellemű tudós pedagógus és könyvtáros
a Fővárosi Könyvtár első igazgatója volt. A könyvtár nagy hálózattal rendelkezik,
itteni központja egyike az ország legnagyobb könyvtárainak, amelynek különlegesen
értékes része többek között a fővárosra vonatkozó anyag, a Budapest gyűjtemény valamint
a Zenei gyűjtemény.
Iparművészeti múzeum: A magyaros szecessziós stílusú,
kétemeletes, pirogránit díszítésű, kupolás műemlék épület 1893-1896 között készült
Lechner Ödön és Pártos Gyula tervei alapján. Lechner Ödönnek, a nevével fémjelzett
magyaros építészeti stílus kialakítójának szobra az épület előkertjében látható.
Ferihegyi
repülőtér: Ez Budapest légikikötője, amely az 1985-ben lényegében befejeződött
fejlesztés után – a több mint kétmillió utas fogadására, illetve indítására
alkalmas, zárt utashidakkal, külön érkező- és induló szinttel, új fel- és leszálló
pályával, guruló utakkal, irányító berendezéssel is ellátott Ferihegy II. kiépítésével
– Európa egyik legkorszerűbb légikikötője lett. Ugyanakkor a Ferihegy I.-hez
épített kifutópályát is korszerűsítették. Budapest földrajzi helyzete ugyanis légi
közlekedés szempontjából igen kedvező, a forgalom dinamikus fejlődését tehát szükséges
volt korszerűsítéssel, bővítéssel követni. A Malév járatai 1987-ben 28 ország 36 városába
közlekedtek, forgalmuk több mint 1,3 millió utas volt, a légikikötő összes forgalma
a külföldi légitársaságok utasaival együtt pedig összesen 2,3 millió utast tett ki.
Városközpont
északi része
Szent István bazilika: A főváros legnagyobb egyházi
épületét, amely jelentős műemlék is egyben, 1851-1905 között klasszicista és neoreneszánsz
stílusban, több szakaszban építették. Hild József, Ybl Miklós és Kauser József vezetése
alatt. A főhomlokzat timpanonjában magyar szentek csoportja, a szentély apszisa fölött
félkörívben a 12 apostol, a kupola külsején a 4 evangélista szobor látható. A főkapu
felett Szent István domborművű ábrázolását tekinthetjük meg, a mozaikkép Krisztus
feltámadásáról a velencei Salviati műhelyéből származik. A templom belsejében a kupola
négy nagy pillérén Szent Imre és Szent Gellért szobra, Szent László, Szent Erzsébet
látható. A kupola mozaikképét Lotz Károly kartonjai alapján a Salvitai-műhely készítette.
A bazilika szentélye mögötti, üvegfestményekkel díszített Szent Jobb-kápolnában őrzik
Szent István jobb kezét, amely 1987. Augusztus 20. óta megtekinthető.
Országház:
A neogótikus stílusú, szabadon álló műemlék épület Steindl Imre tervei szerint 1884-1904
között épült. A magyar állami élet központja, az Országgyűlés, a köztársasági elnök,
a Minisztertanács székhelye. Az épület 268 m hosszú, legnagyobb szélessége 118 m,
kupolájának magassága 96 m. A Kossuth térre néző főbejárattól a Lotz Károly falképeivel
díszített főlépcsőház vezet az épület központjában fekvő kupolaterembe. Innen dél
felé az Országgyűlés termei, a Kongresszusi terem, a Minisztertanács irodái helyezkednek
el. A főhomlokzat a dunai oldalra néz, az egész épületet uralkodók, fejedelmek, hadvezérek
szobrai ékesítik. Az épület belsejét is kiváló magyar művészektől származó sok falfestmény,
gobelin, táblakép, szobor díszíti.
Néprajzi Múzeum: A műemlék épületet
1896-ban Hellmer és Fellner bécsi építészek tervei szerint építették. Előtte áll Petőfi
Sándor és Zrínyi Miklós, a költő szobra. A második világháború végén heves utcai harcok
tomboltak a környéken.
Nyugati pályaudvar: A műemlék épület hatalmas
csarnokát a francia De Serres tervezte, kivitelezését az ugyancsak francia Eiffel,
Párizs híres tornyának építője végezte. Épült 1874-1877 között, azon a helyen, ahol
az első magyar – pest-váci – vasútvonal állomása 1846-ban megépült
Nemzeti
Lovarda, lósportintézmények: A Baross térből keletre kiágazó főútvonalon helyezkednek
el a magyar lósport legjelentősebb intézményei: a Nemzeti Lovarda, Ügetőpálya és távolabb
a Budapesti Nemzetközi Vásár területével is szomszédos Lóversenytéren azaz a Kincsem
parkban a Galopp – versenypálya. Főtribünje előtt áll az eddig utolérhetetlenül
sikeres magyar versenyló, a Kincsem szobra.
Operaház: A műemlék épületet
Ybl Miklós építette 1875-1884-ben, neoreneszánsz stílusban. Ez országosan a legszebb,
legnagyobb színházépület és az egyik legszebb budapesti műemlék. 1980-ban felújították.
A főbejárat két oldalán Liszt Ferenc és Erkel Ferenc ülőszobra Stróbl Alajos műve,
a főhomlokzatot még számos más szobor is díszíti. Az előcsarnokot Székely Bertalan,
a főlépcsőházat Than Mór, az első emeleti társalgót, valamint a nézőtér mennyezetét
Lotz Károly falfestményei ékesítik.
Hősök tere: A főváros legszebb
dísztere. A tér két oldalán impozáns műemléki épületek emelkednek, fő ékessége a közepén
álló Millenium emlékmű. A honfoglalás ezeréves évfordulóján, 1896-ban, Zala György
szobrászművész és Schickedanz Albert tervei alapján kezdődött az építése. Középen
magas oszlopon Gábor arkangyal szobra, a talapzaton Árpádnak, a honfoglalónak és hat
vezértársának alakja áll. Mögöttük félkörívben díszes oszlopsort látunk, az oszlopok
közeiben, panteonszerűen, a magyar történelem nagy alakjainak szobraival. Közülük
balról jobbra áll: Szent István, Szent László, Könyves Kálmán, II. András, IV. Béla,
Róbert Károly, Nagy Lajos, Hunyadi János, Mátyás király, Bocskai István, Bethlen Gábor,
Thököly Imre, II. Rákóczi Ferenc, Kossuth Lajos. Előtte mészkőbe faragott írás: A
hősöknek, akik népünk szabadságáért és a nemzeti függetlenségért áldozták életüket.
Városliget:
A főváros egyik legszebb és legnagyobb, pihenésre, művelődésre és szórakozásra sokoldalúan
hasznosított, négyszög alakú zöldterülete. A régebben Városerdőnek nevezett terület
tervszerű fásítása Nebbien Henrik tervei alapján 1817-ben kezdődött, ez lett a világ
első tervezett közparkja. A Városligetben a Hősök terétől elinduló körsétával sok
látnivalót is találunk: állatkert, vidámpark, itt találjuk a Fővárosi Nagycirkuszt,
a Hild József által 1843-1854 között romantikus stílusban épített műemlék Hermina-kápolnát,
a Közlekedési Múzeumot. A körséta végén újra a Hősök teréhez a Műjégpálya épületéhez
érünk. Az épület mögötti tavat, amelyen közúti híd is átível, nyáron csónakázásra,
télen korcsolyázásra használják.
Fővárosi Állat- és Növénykert: A mintegy
14 hektár területű intézményt 1866-ban nyitották meg, a világ huszadik állatkertjeként.
1920 körül szép pavilonokat építettek Kós Károly és Zrumeczky Dezső tervei alapján.
A kert főbejáratának felépítménye négy elefántalakon áll, az állatkert szimbólumaként.
A világ különböző tájairól származó állatokat lehetőleg természetes, illetve ahhoz
hasonló környezetben mutatják be. Ezenkívül a kert területén sok növényritkaságot,
különleges fát gondoznak.
Széchenyi fürdő: Az egész komplexum, területére
nézve, nemcsak hazánknak, hanem Európának is legnagyobb gyógyfürdője. Az épület Czigler
Győző és Dvorzsák Ede tervei szerint 1909-1913 között készítették és 1926-ban szabadtéri
medencékkel, új épületszárnyakkal bővítették. A fürdőt a magyar hévízfeltárás nagy
alakja, Zsigmondy Vilmos bányamérnök által 1878-ban 970 m-es mélyfúrással felhozott
meleg víz felhasználására építették. A fürdőt 1936-ban újabb, 1257 m-es mélyfúrással
bővítették. Ez 75°C-os kénes, meszes, karbonátos vizet tárt fel, ez Budapest legmelegebb
termálvize.
A Vár környéke és a Víziváros
Erzsébet híd:
Eredetileg lánchídnak épült Czekelius Aurél, Kherndl Antal és Nagy Virgil közreműködésével
készült tervei alapján, 1897-1903 között. A második világháborúban elpusztult hidat
1961-1964 között, Sávoly Pál tervei szerint kábelhídként építették újjá, most már
villamosforgalom nélkül. Közbenső alátámasztás nélkül, egyetlen 290 m hosszú nyílással
ívelt át a Dunán, ami első megépítésekor különlegességnek számított.
Rác
gyógyfürdő: A Tabáni parkban szabadon áll a hírneves tabáni műemlék, a Rác gyógyfürdő.
Helyén már a középkorban is meleg vizű fürdőház állt, amelyhez a szájhagyomány szerint
Mátyás király várkertjeiből fedett folyosót is építettek. A török időkből, a XVI.
századból származó medencéhez és kupolához Ybl Miklós további, romantikus stílusban
kupolacsarnokot épített 1864-1865 között, majd később eklektikus stílusban tovább
bővítették. A második világháború alatt súlyosan megrongálódott fürdőt 1965-re újjáépítették.
Gellért-hegy:
A hegy a főváros egyik legjellegzetesebb látnivalója. Nincs még egy világváros nagyságú
főváros Európában, amelynek közepén egy nagy víztükör partján ilyen meredek, magas
hegy emelkedne. A hegy 235 m tengerszint feletti magasságú. Jó védhetősége, messzire
terjedő kilátása miatt a hegy már az ókorban lakott volt. Az ország közép- és újkori
központjának, a budai várnak közelsége és a vár alacsonyabb fekvése miatt a Gellérthegynek
válságos időkben mindig fontos szerepe volt. Szép kilátást nyújt az Erzsébet-híd közeléből
induló díszlépcsőn a mesterséges vízesés és a Szent Gellért-szobor melletti felmenetel.
Szabadság
híd: A pesti forgalmat vezeti át Buda egyik közlekedési csomópontjára, a Szent
Gellért térre. Feketeházy János pályaterve, valamint Czekelius Aurél és Nagy Virgil
építészeti terve alapján 1894-1896 között épült. A második világháború alatt a legkevesebb
kárt szenvedte, így már 1946-ban újjáépült, a régi hidak közül elsőnek. Hossza 331
m, villamosforgalma is van.
Lánchíd: A műemlék híd nemcsak Budapestnek,
hanem a bajorországi, regensburgi középkori Duna-híd és a torkolat között a Dunának
is a legrégibb állandó jellegű közúti hídja. Széchenyi István kezdeményezésére az
angol Tierney William Clark tervei szerint a szintén angol Clark Ádám építette 1839-1849
között. A háborús rombolás után 1949-ben indult meg rajta újra a forgalom. Hossza
380 m, kis útpályaszélessége csak gépjárműforgalmat enged meg. Alagút: A műemléket,
amelynek elsősorban késő klasszicista keleti, Duna felőli bejáratát képezték ki művészien,
Clark Ádám, a Lánchíd építője építette 1856-ban.
Vár: A várhegy hossza
1,5 km, legnagyobb szélessége is alig 400m, tengerszint feletti magassága 168 m, alig
60 méterrel magasabb a hegy a Duna partjánál, meredek oldalai miatt tűnik a valóságosnál
magasabbnak. Meredeksége, szigetszerűsége jó védhetőséget és így már a legrégibb időkben
is alkalmas települési helyet biztosított, ezért már a középkorban teljes kerületét
falakkal, bástyákkal, várkapukkal látták el. A Várhegy története 1241-1242. Évi tatárjárás
után kezdődött mikor IV. Béla király székhelyét Esztergomból, a hegyek közé Budára
tette át és a Várhegyen királyi lakóhelyet építtetett. 1541, a török uralom kezdete
után fokozatos romlásnak indult a Vár. Az 1686. Évi végső nagy ostrom után a Vár nagy
része romhalmazzá változott. A barokk stílusban történt újjáépítéskor a középkori
városszerkezet a maradványok felhasználása révén nagyrészt megmaradt. A második világháború
végén, Budapest ostroma alatt a Vár különösen nagy károkat szenvedett, az ostrom itt
tartott legtovább. A romeltakarítás és újjáépítés során, és a tervszerűen megindított
falkutatás, ásatás nyomán számos középkori épületrészlet is előkerült. A teljesen
romba dőlt épületek helyén nem a régi épületeket állították helyre, hanem a környezetbe
illeszkedő újakat emeltek. Gyalog mind a négy égtáj felől több lépcsős sétaút vezet
a Várba.
Várpalota: A királyi székhelynek IV. Béla által Esztergomból
Budára helyezése után a későbbi királyok idején alakult ki az ásatások tanúsága szerint
a hegyen a pompás királyi vár és palotája. A török uralom alatt nemcsak a vár, hanem
a palota is romlásnak indult, amit az 1686 évi végső ostrom tetőzött be. Ezután a
maradványok bontással, feltöltéssel elegyengették és arra a XVIII. században az akkor
divatos barokk stílus szerint építették az új palotát, majd a XIX. század végén és
fordulóján Ybl Miklós és Hauszmann Alajos tervei szerint kapta meg lényegében végső
alakját a műemlék.
Széchényi Könyvtár: A Magyar Nemzeti Könyvtár feladatait
látja el. Nyelvemlékek, régi és újabb kéziratok, könyvek, nyomtatványok, zeneművek,
hírlapok és egyéb sajtótermékek gazdag gyűjteménye. Elsősorban a tudományos kutatást
szolgálja.
Mária Magdolna-templom: A Vár egyik legrégibb műemlék épülete
gótikus stílusban épült a XIII-XV. században, több szakaszban. A török uralom alatt
katolikusok és protestánsok egyaránt használták, majd török dzsámi lett. A visszafoglalás
után a ferenceseké, sérüléseiből részben barokk stílusban épült újjá. Ezután helyőrségi
templom lett, és a második világháborúban súlyosan megsérült, hajóját le kellett bontani.
Gótikus tornyát helyreállították, aljában galéria nyílt, hajója helyén romkert létesült,
ahol a gótikus szentély egyik oldalát rekonstrukcióval mutatják be. A torony falára
elhelyezett tábla azon nemzetek katonáinak állít emléket, akik 300 éve a töröktől
visszavívták Buda várát.
Mátyás templom: A Vár legkiemelkedőbb műemléke
a XIII – XV. században épült, gótikus stílusban, több szakaszban. A háromhajós,
több mint 60 m hosszú templom tornyát Mátyás korában emelték és rajta elhelyezték
a király címerét, innen a templom ismert elnevezése. Királyi koronázások, esküvők
színhelye is volt, majd a török uralom alatt mecsetté alakították. A visszafoglalás
után részben barokk stílusban építették újjá, 1874-1896 között pedig Schulek Frigyes
díszes neogótikus formában újította fel. A templom díszítésén olyan nagy művészek
dolgoztak, mint Székely Bertalan, Lotz Károly, Zichy Mihály. A középkori részek nagyrészt
elpusztultak, de megmaradt nagyjából a déli, pompás Mária-kapu és a közeli kápolnába
áthelyezett, említett Mátyás-címer. Az északi oldalkápolnában helyezték díszes kőkoporsóba
III. Bélának és feleségének maradványait, az egyetlen épségben megmaradt székesfehérvári
királysírból.
Halászbástya: A Vár közismert látványossága a Mátyás-templom
mögött áll. A neoromán építmény Schulek Frigyes tervei szerint, fehér mészkőből épült
1895-1902 között, a várfalak helyén. A pesti Duna-partról csodás látvány, a templommal
együtt szinte a Vár szimbólumát jelenti, róla szép kilátás nyílik.
Bástyasétányok,
várfalak, bástyák: A közép- és újkorban a Várhegyet teljes kerületén várfalakkal,
bástyákkal, tornyokkal vették körül, rajtuk és mögöttük idővel sétányok alakultak
ki, szép kilátást, pihenési lehetőséget nyújtva az arra járóknak. A sétány végén a
várfal északnyugati sarkát védő Esztergomi rondellán az 1686. Évi visszafoglalásra
e helyen indult döntő roham emlékét tábla örökíti meg. A rondellán ágyúcsövek gyűjteményét
helyezték el. A Sziavus pasa tornyánál látható az utolsó budai pasa, az ostrom végén
elesett Abdurrahmán emlékműve. Tovább még számos látnivaló mellett kilátásos sétányszakaszok
következnek a Halászbástyán és a Várszínház mögött, valamint a Magyar Nemzeti Galéria
előtt.
Margitsziget
Margitsziget: A sziget Budapest gyöngye,
de alig vitatható, hogy a Duna egész hosszának is a maga nemében egyedülálló ékessége.
A szigeten már a rómaiak korában épületek álltak, az Árpádkorban is több kolostor
épült itt, amelyek a török uralom alatt dőltek romba. A XVIII. század végén József
nádor kastélyt, kertet létesített a szigeten, majd az eredetileg több szigetből álló
területet a Duna szabályozása keretében kotrás, feltöltés után egyetlen szigetté alakult
át. 1867-ben létesítették itt az első mélyfúrású kutat, ennek meleg vize is hozzájárult
a mai üdülő- és fürdőélet kialakulásához. A sziget könnyen megközelíthető a két végéhez
kapcsolódó hidak tömegközlekedésével, a rajta járó autóbusszal és mikrobusszal, valamint
az átkelőhajókkal. Gyönyörű látványt nyújt a vízesés, az óriás szökőkút, a virágos
park, a kisállatkert, a sziklakert és a rengeteg szobor, emlékmű.
Ferencesek
templomának és kolostorának romjai: XIII. századi gótikus építmény, a később hozzáépült
nádori kastély maradványaival együtt műemléki védettséget kapott.
Gül Baba-türbe:
A XVI. század közepéről származó török kori műemlék sírkápolna nyolcszögletes, kupolás
építmény. A török hadak egyik itt eltemetett dervisfőnökének emlékére épült.
Margit
híd: Tervezője Ernest Gouin francia mérnök. A Margitsziget déli csúcsánál íveli
át a Dunát, hossza 638 m, a pesti és budai körút északi szakaszait köti össze, lejárást
nyújtva a szigetre is. 1872-1876 között francia cég építette, a párizsi Eiffel-torony
építőjének, Eiffelnek a közreműködésével. A második világháború okozta rombolásból
1946-1948 között épült újjá, villamosforgalma is van.
Óbuda
Zichy-kastély:
A török uralom után Óbuda központja, a földesúr Zichy család barokk műemlék kastélya
volt. Főépülete 1746-1752 között épült Jager János Henrik tervei szerint, a szobrászmunkák
Bebó Károly nevéhez fűződnek.
Árpád híd: A Kossalka János által tervezett
híd a Margitsziget északi csúcsán halad át, lejárója van a szigetre. Hossza a feljárókkal
együtt csaknem 2 km. Építése 1941-ben kezdődött, a háborús szünet után 1948-1950 között
készült el. Teljes szélességében 1981-1983 között épült meg, villamos is halad rajta.
Flórián
Tér és környéke, Fürdőmúzeum: A római katonai fürdő maradványainak 1778-ban történt
megtalálása vezetett el Aquincum város fennállásának igazolásához és a város két részének,
a polgárvárosnak és a katonavárosának feltárásához. Ez az 1778. Évi feltárás joggal
tekinthető a tervszerű magyar régészet kezdetének. A fürdő további feltárását az Árpád
híd lejárójának építése segítette elő. Az aluljáró rendszer valóságos történeti múzeummá
vált, a környékbeli feltárások római és középkori emlékeinek bemutatásával. Az aluljárórendszer
és a környező feltárások természetesen állandóan megtekinthetők.
Római-part
Római
polgárváros romterülete: Egymást derékszögben metsző utcák mentén álló jellegzetes
építmények együttese. A leleteket a rommezőben álló Aquincumi Múzeumban helyezték
el.
Római-part: A több kilométer hosszú Duna-part a főváros legnagyobb
vízisport központja csónak-, üdülő- és nyaralóházakkal, vendéglátóhelyekkel.
Római
vízvezeték maradványai: A műemlék egy szakaszát rekonstruáltan is láthatjuk.
A
déli-budai városrész
Sas-hegy: A dolomit anyagú sziklás csúcs különleges
állat- és növényvilága miatt országos jelentőséggel védett, egy főváros kellős közepén
ilyennemű védett terület ritka különlegesség.
Petőfi híd: Tervezése
Álgyay Hubert Pál nevéhez fűződik. 1933-1937 között létesült, a pesti és budai körút
déli szakaszainak villamos- és gépjárműforgalmát vezeti át a Duna felett. A háborús
pusztítás után 1950-1952 között építették újjá. A feljárókkal együtt számított hossza
514 m.
Budapest Kongresszusi Központ: A legkorszerűbben berendezett
épület a Novotel szálló magas épületével együtt a Gesztenyéskert nevű szép parkban
áll. Itt található többek között az 1848-49-es szabadságharcra emlékeztető obeliszk.
Nagytétényi
római katolikus templom: Barokk műemlék, középkori részletekkel.
Budai
hegyvidék
Pálvölgyi-barlang: A barlang több mint 1 km hossza bejárható,
hasadékokból, kisebb üregekből áll, néhány szebb cseppkőképződménnyel.
Városmajor:
Parkjában áll Beethoven szobra Horvay Jánostól, a Tiroli vadász-emlékmű Kisfaludi
Strobl Zsigmondtól és az Árkay Aladár által tervezett modern, műemléki római katolikus
templom, különálló harangtoronnyal. A park szélén találjuk az 1874-ben a világ harmadik
hegyi vasútjaként épített fogaskerekű vasút alsó állomását.
Remete-szurdok:
A fővárosiak kedvelt kirándulóhelye, benne több barlang is van, amelyek ősrégészeti
leleteikről is ismertek.
Ságvári-liget: A szépen rendezett területen
úttörővasút-végállomást és az egykor pálos kolostor műemlék romjait találjuk, könnyű
sétával a Nagy-Hárs-hegy csúcsa is elérhető.
Szabadság-hegy: A fogaskerekű
vasúttal érhető el, itt találjuk az úttörővasút egyik végállomását is. Ennek első,
Normafa megállójánál kezdődik a főváros télisportközpontja.
János-hegy:
Az alatta fekvő nyeregben van az ülőszékes libegő végállomása. A hegycsúcs Schulek
Frigyes által tervezett kilátótornyából tiszta időben több 10 kilométerre is el lehet
látni.